Vztah marketingu a světa kultury či umění se může jevit jako ambivalentní.
O umění se často uvažuje jako o něčem vznešeném, co vyvěrá z nitra umělce
inspirovaného čímsi transcendentním, představuje jakýsi zvláštní způsob pohledu
na svět a slouží ke komunikaci mezi geniálním tvůrcem a zasvěceným divákem či
posluchačem, jehož duchovní rozvoj všestranně podporuje. Takové umění se pak
samozřejmě musí vyvarovat všeho povrchně pozemského, nesmí se prodávat či
vnucovat, zkrátka s tím, čemu se říká marketing, si nemůže ani v nejmenším zadat.
Na druhou stranu se stačí letmo rozhlédnout kolem sebe a hned vidíme, že umění,
či snad něco, co bychom mohli nazvat kulturními produkty, na nás útočí ze všech
stran: z rádia a sluchátek kolemjdoucích na nás útočí hudba všech možných stylů,
na ulicích nás oslovují prodejci vstupenek na večerní divadelní představení,
z televizní reklamy k nám promlouvají klasická výtvarná či hudební díla a seriózní
i populární umělci, kteří za nemalou odměnu svolili se spojením svého jména
a tváře s nebývalou škálou produktů, s nimiž nemají nic společného. Spojení umění
a marketingu tedy reálně existuje a projevuje se stejně dobře ve statisícových
prodejích nahrávek několika málo hvězd světa vážné hudby, jako i v tisících
textových zpráv, které posílají mladé dívky šílící z hvězdiček televizních
pěveckých soutěží, na jejichž jména si za půl roku nebudou schopny vzpomenout.
Neexistuje tedy jedno umění, jedna kultura, stejně jako neexistuje jeden
univerzální marketingový přístup, který bychom mohli v jeho prostředí použít.
Svět kultury a umění je totiž velmi rozmanitý: už jsme naznačili, že bychom mohli
rozlišovat mezi „vysokým“ uměním a kulturou, která má sloužit spíše k zábavě
a zlepšení nálady, dále bychom z hlediska institucionálního mohli uvažovat
o kultuře komerční a nekomerční, profesionální a amatérské, stejně jako bychom
mohli vymezit rozdíly mezi uměním hudebním, divadelním (v obou případech dále
mezi živou produkcí a obchodem s nahrávkami), výtvarným, literárním a nejnověji
třeba multimediálním. Všechna takto naznačená kritéria členění bychom pak mohli
kombinovat a ukazovat, jak se marketingové přístupy a strategie v jednotlivých
oblastech mohou lišit.