Při pohledu na název „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení se neodbytně vkrádá otázka, proč je titulní výraz ohraničen uvozovkami. Nepojednává snad tento sborník o Romech jako takových? A pokud ne, tak o kom tedy? Není snad příslušnost k romské (národnostní, etnické) menšině objektivní charakteristikou většiny obyvatel sociálně vyloučených lokalit v ČR? A neodvádí nás zpochybňování tohoto faktu od porozumění podstatným aspektům životní situace sociálně vyloučených osob a rodin v ČR? Nebo je to naopak a v adekvátní interpretaci sociálního jednání chudých lidí z ghett nám brání právě důraz na jejich etnickou příslušnost? A lze vůbec kategorii etnicity v rámci diskuze o sociálním vyloučení Romů opominout, eventuálně bagatelizovat? Vždyť Romové v ČR přece tvoří svébytnou etnickou komunitu! Či snad je naše představa o apriorní etnické sounáležitosti Romů mylná a faktor etnicity do hry vstupuje především jako stigma, kvůli kterému jsou jeho nositelé vylučováni do nechtěných sousedství v příměstských ghettech? Na tato a mnohá další dilemata poukazuje nejen název sborníku, ale i jednotlivé studie, ze kterých je sestaven.