Hlavní poznatky o psychické ontogenezi člověka vycházející z klinické praxe zkušených autorů přináší tato kniha ve svém čtvrtém vydání. Obsahuje ucelený teoretický základ oboru, a je proto již dlouhá léta základní učebnicí pro studenty na vysokých školách a studijním materiálem pro zájemce z řad psychologů, pedagogů, pediatrů, ale i zainteresovaných laiků. Čtvrté vydání je však v mnohém aktualizováno a doplněno o novější informace. Rozšířeny jsou zejména kapitoly vztahující se k období vývoje v dospělém věku. Publikace svou vyváženou koncepcí poskytuje komplexní pohled na problematiku psychického vývoje jedince.
Z obsahu
OBSAH
PŘEDMLUVA
1 – PŘEDMĚT A METODY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
1.1 Předmět vývojové psychologie
1.2 Metody vývojové psychologie
1.3 Vývoj oboru
2 – CHARAKTERISTIKA JEDNOTLIVÝCH OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
2.1 Prenatální období
2.1.1 Chování dítěte v prenatálním období
2.1.2 Vývoj předčasně narozených dětí
2.2 Novorozenecké období
2.2.1 Chování novorozeného dítěte
2.2.2 Schopnost novorozence učit se
2.2.3 Protosociální chování novorozence
2.3 Kojenecké období
2.3.1 Vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a předřečových projevů
2.3.2 Kognitivní vývoj
2.3.3 Socializace
2.4 Batolecí období
2.4.1 Vývoj hrubé a jemné motoriky a vývoj řeči
2.4.2 Kognitivní vývoj
2.4.3 Emoční vývoj a socializace
2.5 Předškolní období
2.5.1 Vývoj základních schopností a dovedností
2.5.2 Kognitivní vývoj
2.5.3 Emoční vývoj a socializace
2.6 Vstup dítěte do školy
2.6.1 Rozvoj předpokladů pro úspěšný školní začátek
2.6.2 Vývojový stav dítěte v době jeho vstupu do školy
2.6.3 Školní nároky
2.7 Mladší školní období
2.7.1 Vývoj základních schopností a dovedností
2.7.2 Kognitivní vývoj
2.7.3 Emoční vývoj a socializace
2.8 Období dospívání
2.8.1 Vymezení období dospívání
2.8.2 Sekulární akcelerace
2.8.3 Dospívání jako samostatné životní období
2.8.4 Hlavní psychologické charakteristiky období dospívání
2.8.5 Specifické vývojové problémy dospívajících v dnešní společnosti
2.9 Časná a střední dospělost
2.9.1 Vývojové etapy dospělého člověka
2.9.2 Časná dospělost
2.9.3 Střední dospělost
2.10 Pozdní dospělost
2.10.1 Tělesné změny v období pozdní dospělosti
2.10.2 Kognitivní změny v období pozdní dospělosti
2.10.3 Sociální změny v období pozdní dospělosti
2.11 Stáří
2.11.1 Kognitivní změny ve stáří
2.11.2 Emoční změny ve stáří
2.11.3 Sociální zařazení starého člověka
2.11.4 Terminální stadium života
3 – ROZDÍLY V PSYCHICKÉM VÝVOJI CHLAPCŮ A DÍVEK
4 – TEORIE DUŠEVNÍHO VÝVOJE ČLOVĚKA
4.1 Teorie determinace duševního vývoje
4.1.1 Teorie empiristické (exogenistické)
4.1.2 Teorie nativistické (endogenistické)
4.1.3 Teorie interakční (syntetické, dialektické)
4.1.4 Perspektivy humanistické vývojové psychologie
4.2 Teorie periodizace duševního vývoje
4.3 Teorie individualizace duševního vývoje
5 – VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE A HRANIČNÍ DISCIPLÍNY
5.1 Vývojová psychologie a vývojová neurofyziologie
5.1.1 Vztah struktury a fyziologie CNS k psychickým procesům
5.1.2 Vývoj centrálního nervového systému
5.1.3 Dětská neuropsychologie
5.2 Vývojová psychologie a výchova
5.2.1 Záměrná výchova
5.2.2 Spontánní (funkční) výchova
5.3 Vývojová psychologie a vývojová psychopatologie
5.4 Vývojová psychologie a pediatrická psychologie
6 – OHROŽENÍ PSYCHICKÉHO VÝVOJE
6.1 Typy ohrožení dítěte
6.1.1 Týrání
6.1.2 Zneužívání
6.1.3 Zanedbávání
6.1.4 Psychická deprivace
6.2 Oběti – následky týrání, zanedbávání a zneužívání
6.3 Pachatelé (abuzéři)
6.4 Praktická opatření v boji proti týrání, zneužívání a zanedbávání
6.5 Násilí ve společnosti
6.5.1 Násilí a zanedbávání v rodině
6.5.2 Násilí v blízkém mimorodinném společenství
6.5.3 Násilí v médiích
6.5.4 Násilí ve válkách a v podmínkách společenských konfliktů
6.5.5 Násilí a kultura
7 – APLIKACE POZNATKŮ VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE V PRAXI
7.1 Vývojové hodnocení
7.2 Poradenská interakce
8 – VÝVOJ A VÝCHOVA DĚTÍ V MINULOSTI A V SOUČASNÉM SVĚTĚ
DOSLOV
LITERATURA
PŘÍLOHY
Příloha 1
Příloha 2
Příloha 3
Příloha 4
REJSTŘÍK