Toto je již třetí vydání nesmírně inspirativního příběhu první novodobé demokratické školy na světě. Pro většinu z nás je to příběh stále ještě těžko uvěřitelný, neboť vypráví o škole, v které je vyučování dobrovolné, tj. žáci si vybírají, čemu se budou věnovat podle svých zájmů, biorytmů a energie. Škola tak vychovává celé, zdravé lidi, pomáhá jim objevit jejich nadání a učí je dovednostem skutečně potřebným pro život. Je to škola, která neprodukuje poslušné robot-niky ochotné vykonávat jakoukoli robotu u montážního pásu či v nějakém bezduchém call centru či kanceláři.
I přestože kniha vyšla poprvé v roce 1960, je dnes mimo-řádně aktuální. Máme-li se totiž postavit krizím, které se na nás valí, ze všeho nejvíc potřebujeme změnu toho, jak vychováváme a vzděláváme naše děti, a to právě od nařízené povinnosti směrem k sebeřízení.
Knihu určitě doplňte i o texty Petra Graye: Důkaz, že sebeřízené vzdělávání funguje a Jak děti získávají "akademické" dovednosti bez formálního vyučování, kde se seznámíte s další demokratickou školou, která šla v míře svobody ještě dál (Sudbury). Pokud neznáte, určitě si přečtěte Respektovat a být respektován, což je kniha která přináší kontext a učí nový jazyk. Podívejte se též na Pedagogiku utlačovaných. Summerhill existuje i v Braillově písmu.
Zde si přečtěte předmluvu k 3. vydání: Přípravku poslušných zaměstnanců a vojáků je nutné proměnit v místo, kde děti objeví svá přirozená nadání, svůj naturel a naučí se základním dovednostem pro život v 21.století. K tématu doporučujeme i seriál s názvem Škola základ života, který vychází na týdenní bázi přepisem dvou kapitál z knihy Dobrý život ve stínu konzumní společnosti.