Logopedická pomoc po cévní mozkové příhodě
Po cévní mozkové příhodě mohou vzniknout různá onemocnění, která zahrnují obtíže s řečí. Při onemocnění zvaném afázie člověk ztrácí v různé míře schopnost tvořit řeč nebo jí rozumět. Omezená možnost komunikace řečí se negativně promítá do celého života nemocného – do jeho vztahů s blízkým i širším okolím, do možností jeho pracovního uplatnění, do jeho soběstačnosti. Při afázii se mohou současně vyskytovat i další onemocnění či zdravotní omezení. Často je současně narušen pohyb, sebeobsluha či kognitivní schopnosti nemocného. Na komplexní rehabilitaci nemocného se kromě lékařských, podílí i nelékařské zdravotnické odbornosti – především fyzioterapie, ergoterapie, klinická psychologie. Pomoc afatikovi při obnově řeči poskytuje klinický logoped. Klíčová je ale podpora rodiny či jiných afatikovi blízkých osob. A právě rodinným příslušníkům a dalším afatikovi blízkým osobám je tato publikace především určena. Jejím cílem je poskytnutí informací o tomto onemocnění a o možnostech pomoci nemocnému. Součástí jsou i terapeutické materiály, pracovní listy využitelné při obnově řeči.
Obsah
1 Jaké řečové obtíže mohou nastat po prodělání cévní mozkové příhody
1.1 Co je afázie neboli fatická porucha?
1.1.1 Receptivní afázie – poruchy, kde převažují problémy v porozumění řeči
1.1.2 Expresivní afázie – poruchy, kde dominují obtíže s řečovou produkcí
1.1.3 Globální afázie – porucha, kdy jsou přítomny těžké obtíže v porozumění řeči i v její produkci
1.2 Co je dysartrie?
2 Jaké další problémy mohou po Cévní mozkové příhodě vzniknout A kdo další se na rehabilitaci pacienta podílí?
2.1 Pohyb a sebeobsluha – fyzioterapeut a ergoterapeut
2.2 Poruchy polykání – klinický logoped a multioborový tým
2.3 Kognitivní funkce – klinický psycholog
2.3.1 Pozornost a opomíjení (neglect syndrom)
2.3.2 Pamě
2.3.3 Zrakové poruchy a vizuo-prostorové schopnosti
2.3.4 Exekutivní „řídící“ funkce
3 Jak pomoci člověku po Cévní mozkové příhodě?
3.1 co je dobré obecně
3.2 Pomoc člověku s afázií
3.2.1 Na co nezapomínat během konverzace a terapie řeči a jazyka u člověka s afázií
3.2.2 Tipy pro zlepšení běžné komunikace s afatikem
3.2.3 Aktivity vhodné v akutním stadiu onemocnění/při globální fatické poruše
3.2.4 Rozvíjení rozumění řeči – jak pracovat s přiloženými terapeutickými materiály
3.2.5 Rozvíjení produkce řeči – jak pracovat s přiloženými terapeutickými materiály
3.2.6 Technika VNest