V novele zákona o rozpočtových pravidlech se vzhledem k důležitosti strategických projektů armády financovaných v rámci výdajů na obranu státu v kapitole Ministerstvo obrany navrhuje, aby o nároky vzniklé z těchto výdajů nemohla vláda snížit celkový objem nároků Ministerstva obrany. Rovněž se navrhuje umožnit, aby nároky vzniklé ze strategického projektu armády v rámci jednoho programu podle § 13 odst. 3 mohly být použity na jiný strategický projekt armády v jiném programu, a to z důvodu flexibility využívání zdrojů na financování obrany České republiky a specifičnosti souvisejících akvizicí.
Titul obsahuje úplné znění zákonů po novele:
• Zákon o rozpočtových pravidlech
• Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel
UPOZORNĚNÍ na změnu
• zákona o archivnictví a spisové službě
Navrhuje se, aby účty podřízené státní podkladně musely mít po uplynutí přechodného období také státní podniky. Součástí návrhu je taktéž úprava vztahující se ke zhodnocení postupu při ukládání nebo investování přebytků prostředků na jednotlivých souhrnných účtech státní pokladny nebo při sjednávání přijetí nebo poskytnutí zápůjček a úvěrů. Organizační složka státu je povinna plnit určené úkoly nejhospodárnějším způsobem, v tomto případě však není třeba, aby takto činila také podle zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
Navrhuje se doplnění, které staví najisto postup při řešení porušení rozpočtové kázně. Jde o situace, kdy český subjekt obdrží dotaci od jiného státu Evropské unie v rámci přeshraniční spolupráce, přičemž český subjekt poruší podmínky pro nakládání s touto dotací. Následně je český subjekt vyzván jiným státem Evropské unie k vrácení dotace, český subjekt dotaci nevrátí a musí ji tedy za něj v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie vrátit Česká republika.
Z důvodu zjednodušení administrativních postupů se navrhuje, aby pro vydání vyhlášky k programovému financování nebyla nutná dohoda Ministerstva financí s Ministerstvem pro místní rozvoj, neboť toto ustanovení lze považovat za v praxi překonané.
Další upravovanou oblastí je problematika stravování ve vztahu k cestovním náhradám. Navrhuje se do rozpočtových pravidel výslovně stanovit, že v časovém úseku, ve kterém vzniká nárok na stravné podle právních předpisů upravujících cestovní náhrady (zejména zákoník práce), nelze poskytnout plnění podle zákona o rozpočtových pravidlech.
Dále jsou obsaženy legislativně-technické úpravy, které uvádí zákon o rozpočtových pravidlech do souladu s Legislativními pravidly vlády.