Nová směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/2184 ze dne 16. prosince 2020 učinila zpracování řízení a posouzení rizik povinné, značně rozšířila jeho pojetí a stanovila přesný rámec včetně toků dat mezi jednotlivými dotčenými subjekty.
Návrh změny zákona č. 563/2004 Sb. navazuje na Programové prohlášení vlády ze dne 6. ledna 2022, pokud jde o záměr vytvořit podmínky pro posílení klíčové role ředitele školy – pedagogického lídra, především v oblasti řízení lidí a pedagogického procesu, a dále zajistit kvalitní platové ohodnocení pedagogických pracovníků.
Titul obsahuje úplné znění zákonů po novele:
• Zákon o ochraně veřejného zdraví
• Vyhláška o způsobu oceňování nákladů na zdravotní služby
pro účely přerozdělování pojistného na veřejné zdravotní pojištění
• Zákon o veřejném zdravotním pojištění
• Zákon o pedagogických pracovnících
Upozornění na změnu
• Zákoník práce
• Zákona o zaměstnanosti
• Zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
Cílem navržené novely zákona č. 258/2000 Sb., je provedení povinné transpozice evropské směrnice 2020/2184 do legislativy ČR. Tato směrnice v plném rozsahu nahrazuje směrnici Rady 98/83/ES. Přijetím návrhu bude zajištěno zvýšení bezpečnosti dodávané pitné vody, jelikož posouzení a následné řízení rizik v celém řetězci, tzn. od povodí, přes jímání, úpravu, distribuční síť až po kohoutek spotřebitele, umožňuje zaměření se na relevantní rizika a přijetí vhodných opatření k efektivní ochraně veřejného zdraví.
V návaznosti na navrhovanou novelu zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, je nutno novelizovat příslušný prováděcí právní předpis, tj. prováděcí vyhlášku č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody, ve znění pozdějších předpisů.
Programový cíl posílit postavení ředitele se tímto návrhem naplňuje v oblasti úpravy kvalifikačních předpokladů pedagogických pracovníků a v oblasti zajišťování dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Záměrem je také řešit problém nedostatku učitelů odborného výcviku ve středním odborném vzdělávání.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, upravuje právní postavení pedagogických pracovníků: předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, odchylky při sjednávání doby trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků, pracovní dobu pedagogických pracovníků a jejich další vzdělávání a kariérní systém pedagogických pracovníků.
Návrh přináší šest hlavních opatření, podle kterých bude tato zpráva dále strukturována:
A. Uznání odborné kvalifikace učitele 2. stupně základní školy a střední školy. resp. umožnění uznání splnění předpokladu kvalifikace ze strany školy po dobu 3 let po nástupu do profese.
B. Výrazné omezení okruhu programů dalšího vzdělávání, kterým MŠMT uděluje akreditaci.
C. Ukotvení nové pozice “provázejícího učitele”, který vede praxe studentů učitelství v regionálním školství.
D. Zakotvení adaptačního období začínajících učitelů a pozice “uvádějícího učitele”, který poskytuje novému kolegovi po dobu adaptačního období podporu.
E. Ukotvení pozice “školského logopeda.”
F. Fixování průměrného platu pedagogických pracovníků k průměrné mzdě v národním hospodářství.