Publikace se zabývá sociální andragogikou a jejím ukotvením v systému aplikovaných věd se sociální tematikou. Neomezuje se pouze na přehled teoretických poznatků, ale výrazně se orientuje na jejich praktické uplatnění v současném turbulentním sociálním prostředí.
Vedle formálního a neformálního působení na dospělého jedince v soustavě školského a mimoškolského vzdělávání zahrnuje též informální učení, které nezaměnitelným způsobem ovlivňuje socializaci, enkulturaci a personalizaci člověka ve všech situacích a rolích, do nichž v průběhu života vstupuje.
Autoři proto pojímají utváření jedince jako kombinaci plně nebo částečně andragogicky iniciovaného a organizovaného působení s funkcionálním působením vlivů více či méně samovolných, neorganizovaných. Dochází tak k pochopení a využití synergie přímého a nepřímého utváření člověka v simulovaných a reálných sociálních podmínkách, k rozvíjení jeho explicitních i tacitních kompetencí a k akceleraci jeho intelektuálních, emočních a morálně-volních způsobilostí nezbytných k optimálnímu řešení reálných životních situací.
Komplexní pojetí sociální andragogiky tak poskytuje jedinečný přehled o jejích teoretických základech i praktických aplikacích ve vztahu k cílovým skupinám a možným intervencím. Umožňuje vžít se do role sociálního andragoga, ujasnit si jeho kompetence a praktické možnosti. Klíčovou roli hraje využívání sociálního poradenství v situacích, kdy si dospělý člověk z nejrůznějších důvodů neví rady a potřebuje odbornou pomoc, například ve vztahu k rodině, dětem, životnímu partnerovi i k sobě samému.
Kniha je primárně určena studujícím andragogiky, vzdělávání dospělých, andragogické antropologie a sociální psychologie, ale ocení ji i zájemci o další sociální obory, poradenství a rodinnou terapii.